GRADE 11th

EJES CURRICULARES

1. Modals
- Can / can´t
- Have to / don´t have to
2. Third conditional

COMPETENCIAS

GENERALES
*Con mi vocabulario, comprendo textos de diferentes tipos y fuentes sobre temas de interés general y académico
*Manejo aceptablemente normas lingüísticas aunque con algunas interferencias de mi lengua materna

LABORALES Y CIUDADANAS
*Respetar y valorar la pluralidad y las diferencias tanto en mi entorno inmediato como global

DESEMPEÑOS

*Leo y escribo en inglés acerca de temas diversos que son de mi interés, usando la gramática y vocabulario que conozco

ESTRATEGIAS METODOLÓGICAS

*Se harán clases magistrales, con apoyo en lecturas, redacciones, diálogos, material audio-visual


COPIA Y RESPONDE LAS PREGUNTAS ACERCA DEL TEXTO VISTO EN CLASE "THE MONARCH BUTTERFLY"

1. In Pacific Grove there´s a woman who
   a. likes buildings houses
   b. looks after butterflies
   c. has a natural field

2. People from the city worry about the
   a. butterflies living town
   b. size of buildings
   c. money to pay bills

3. What have the butterflies been doing for a long time?
   a. visiting the city center
   b. making the same journey
   c. leaving California

4. For the butterfly to be able to leave its eggs, it must
   a. get very cold
   b. have plants around
   c. return to Mexico

5. Butterflies choose to stay in Pacific Grove because
   a. it´s called Butterfly USA
   b. it´s beautiful
   c. it has good weather

6. The number of butterflies in the city is now
   a. larger than before
   b. less than before
   c. the same as before

7. People think the new construction will
   a. make butterflies die
   b. make butterflies sick
   c. make butterflies move

TRABAJO

Resolver la parte numero 6 del taller tipo ICFES, socialización de las respuestas el dia 27 de Julio


ESTOS SON LOS VIDEOS QUE DEBEN VER PARA TRABAJAR EL DIA MIERCOLES Y LAS 5 PERSONAS QUE MENCIONE EL VIERNES 5 DE AGOSTO DEBEN PRESENTARME EL RESUMEN DE ESTOS VIDEOS PARA MEJORAR LA PRIMER NOTA








CONDICIONAL TIPO 3
La condicional tipo 3 o Third Conditional (3ª condicional) se utiliza para hablar de acciones pasadas que no podemos cambiar. Por tanto, sabemos que la condición es imposible y que la consecuencia es imaginaria. Se utiliza muy frecuentemente para lamentarse de algo. 

Estructura
If + pasado perfecto simple, would have + participio pasado 
 + -ed (para verbos irregulares) 
  3ª columna (para verbos irregulares)
IF   PASADO PERFECTO, WOULD HAVE + participio pasado
                 CONDICION,     RESULTADO o CONSECUENCIA

If I had passed my driving test
I would have bought a car
Condicional tipo 3
Ejemplos: 
If I'd passed my driving test, I would have bought a car. (Si hubiera aprobado el examen de conducir, me habría comprado un coche) = pero no lo hice porque no aprobé.

What would you have done if you had been in the same situation? (¿Qué habrías hecho si hubieras estado en la misma situación?)

If I hadn't missed the bus, I wouldn't have missed the beginning of the film (si no hubiera perdido el autobús, no me habría perdido el principio de la película)

If he had studied harder, he would have passed his exams (si él hubiera estudiado más, habría aprobado sus examenes)

If she hadn't said anything, they would not have been so offended (si no hubiera dicho nada, no se habrían ofendido tanto)

Traducción 
Pasado perfecto simple → equivale al pluscuamperfecto de subjuntivo (hubiera o hubiese aprobado, hubierais o hubieseis estado, hubieras o hubieses jugado..)

Would have + participio pasado → equivale al condicional perfecto de indicativo (habría comprado, habríais hecho, habrías jugado...)

* En la condicional de tipo 3, igual que ocurría con el tipo 2, también pueden aparecer los modales "could" y "might" en lugar de "would". 


If he had been nice to her, she could have loved him for ever (si él hubiera sido bueno con ella, ella podría haberlo amado durante toda su vida) 
If you had tried to get the tickets last month, you might have been able to go to the concert (Si hubieras intentado comprar las entradas el mes pasado, quizás  habrías podido ir al concierto)

We could have gone to the beach yesterday if it hadn't rained all day (podríamos haber ido a la playa ayer si no hubiera llovido)


CONSEJOS
·                     También podemos usar las formas contraídas de had para el pasado perfeto (I'd, you'd, he'd, she'd, it'd, we'd, they'd) y would (I'd, you'd, he'd, she'd, it'd, we'd, they'd)

·                     En negativas las contracciones son hadn't (=had not), wouldn't have (=would not have) y couldn't have (=could not have). Might not have no se contrae. 

·                     Cuidado con el verbo modal CAN a la hora de conjugarlo en los diferentes tiempos verbales: 
I can play the guitar (puedo tocar la guitarra) 

Presente → can play
Pasado → could play
Futuro → will be able to play
Condicional → could play
Pasado Perfecto → had been able to play
Condicional perfecto → could have played     


Third Conditional Form
Make the third conditional

1) If you  (not/be) late, we  (not/miss) the bus.


2) If she  (study) she  (pass) the exam.


3) If we  (arrive) earlier, we  (see) John.


4) If they  (go) to bed early, they  (not/wake) up late.


5) If he  (become) a musician, he  (record) a CD.



SEPTEMBER 27th 2016

Direct and Reported Speech
El estilo directo  e indirecto
Cuando queremos comunicar o informar de lo que otra persona ha dicho, hay dos maneras de hacerlo: utilizando el estilo directo o el estilo indirecto.
Direct Speech (El estilo directo)
Cuando queremos informar exactamente de lo que otra persona ha dicho, utilizamos el estilo directo. Con este estilo lo que la persona ha dicho se coloca entre comillas (“…”) y deberá ser palabra por palabra.
Ejemplos:

“I am going to London next week,” she said. (“Voy a Londres la semana que viene,” ella dijo.)


“Do you have a pen I could borrow,” he asked. (“¿Tienes un bolígrafo que puedas prestarme?,” él preguntó.)


Alice said, “I love to dance.” (Alice dijo, “Me encanta bailar.”)


Chris asked, “Would you like to have dinner with me tomorrow night?” (Chris preguntó, “¿Te gustaría cenar conmigo mañana por la noche?”)

Reported Speech (El estilo indirecto)
El estilo indirecto, a diferencia del estilo directo, no utiliza las comillas y no necesita ser palabra por palabra. En general, cuando se usa el estilo indirecto, el tiempo verbal cambia. A continuación tienes un explicación de los cambios que sufren los tiempos verbales.
A veces se usa “that” en las frases afirmativas y negativas para introducir lo que ha dicho la otra persona. Por otro lado, en las frases interrogativas se puede usar “if” o “whether”.
Nota: Ten en cuenta también que las expresiones de tiempo cambian en el estilo indirecto. Fijate en los cambios de tiempo en los ejemplos más abajo y después, encontrarás una tabla con más explicaciones de los cambios de tiempo en el estilo indirecto. 
Direct Speech
Reported Speech
Present Simple
Past Simple
  “He is American,” she said.
  She said he was American.
  “I am happy to see you,” Mary said.
  Mary said that she was happy to see me.
  He asked, “Are you busytonight?”
  He asked me if I was busy that night.
Present Continuous
Past Continuous
  “Dan is living in San Francisco,” she said.
  She said Dan was living in San Francisco.
  He said, “I’m making dinner.”
  He told me that he was making dinner.
  “Why are you working so hard?” they asked.
  They asked me why I was working so hard.
Past Simple
Past Perfect Simple
  “We went to the movies last night,” he said.
  He told me they had gone to the movies the night before.
  Greg said, “I didn’t go to workyesterday.”
  Greg said that he hadn’t goneto work the day before.
  “Did you buy a new car?” she asked.
  She asked me if I had bought a new car.
Past Continuous
Past Perfect Continuous
  “I was working late last night,” Vicki said.
  Vicki told me she’d been working late the night before.
  They said, “we weren’t waiting long.”
  They said that they hadn’t been waiting long.
  He asked, “were you sleepingwhen I called?”
  He asked if I’d been sleepingwhen he called.
Present Perfect Simple
Past Perfect Simple
  Heather said, “I’ve alreadyeaten.”
  Heather told me that she’dalready eaten.
  “We haven’t been to China,” they said.
  They said they hadn’t been to China.
  “Have you worked here before?” I asked.
  I asked her whether she’d worked there before.
Present Perfect Continuous
Past Perfect Continuous
  “I’ve been studying English for two years,” he said.
  He said he’d been studyingEnglish for two years.
  Steve said, “we’ve been datingfor over a year now.”
  Steve told me that they’d been dating for over a year.
  “Have you been waitinglong?” they asked.
  They asked whether I’d been waiting long.
Past Perfect Simple
Past Perfect Simple (NO CHANGE)
  “I’d been to Chicago before for work,” he said.
  He said that he’d been to Chicago before for work.
Past Perfect Continuous
Past Perfect Continuous (NOCHANGE)
  She said, “I’d been dancingfor years before the accident.”
  She said she’d been dancingfor years before the accident.
Nota: Cuando hablamos de algo que no ha cambiado (que sigue siendo cierto) o de algo en el futuro, no es necesario cambiar el tiempo verbal.
Ejemplos:

I’m 30 years old,” she said. → She said she is 30 years old.


Dave said, “Kelly is sick.” → Dave said Kelly is sick.


“We are going to Tokyo next week,” they said. → They said they are goingto Tokyo next week.


I’ll cut my hair tomorrow,” Nina said. → Nina said she is cutting her hair tomorrow.
Modal Verbs (Los verbos modales)
El tiempo verbal cambia en el estilo indirecto también con algunos de los verbos modales.
Nota: Con “would”, “could”, “should”, “might” y “ought to”, el tiempo no cambia. 
Direct Speech
Indirect Speech
Will
Would
  “I’ll go to the moviestomorrow,” John said.
  John said he would go to the movies the next day.
  “Will you help me move?” she asked.
  She asked me if I would helpher move.
Can
Could
  Debra said, “Allen can worktomorrow.”
  Debra said Allen could workthe next day.
  “Can you open the window, please?”, he asked.
  He asked me if I could openthe window.
Must
Had to
  “You must wear your seat belt,” mom said.
  My mom said I had to wear my seat belt.
  She said, “You must worktomorrow.”
  She said I had to work the next day.
Shall
Should
  “Shall we go to the beachtoday?” Tom asked.
  Tom asked if we should go to the beach that day.
  “What shall we do tonight?” she asked.
  She asked me what we should do that night.
May
Might/Could
  Jane said, “I may not be in class tomorrow.”
  Jane said she might not be in class the next day.
  “May I use the bathroom, please?”, the boy asked.
  The boy asked if he could usethe bathroom.

 Nota: A continuación tienes una tabla donde puedes observar los cambios que sufren las expresiones de tiempo cuando usamos el estilo indirecto.
Direct Speech
Indirect Speech
today
that day
tonight
that night
this week/month/year
that week/month/year
tomorrow
the next day
next week/month/year
the following week/month/year
yesterday
the day before or the previous day
last week/month/year
the week/month year before orthe previous week/month/year
now
then/at that moment
Otros cambios
here
there

Ejercicios: Direct and Reported Speech 2
(El estilo directo e  indirecto)

Escribe las siguientes frases en estilo indirecto, como en el ejemplo.
Principio del formulario
Sample
"I'm hungry," Tom said. 
or
Q1 of 9
Sarah asked, "Are you busy tonight? 
Q2 of 9
"I am working in a hospital," she said. 
Q3 of 9
"We made a great dinner last night," he said. 
Q4 of 9
"They were living in Chicago when their son was born," she said. 
Q5 of 9
"I have been to India three times," Melissa said. 
Q6 of 9
"We have been waiting for the tickets for three hours," they said. 
Q7 of 9
He asked, "Had you ever been to New York before?" 
Q8 of 9
"I am from Australia," Pam said. 
Q9 of 9
"You must drive slowly here," the police officer told me. 
Final del formulario



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